Angst voor sociale contacten

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor sociale contacten

door Michon » di 14 feb 2017, 13:04

Ik ben een vrouw van 21 jaar. Ik heb problemen met sociale contacten en ik denk dat ik daar hulp bij nodig heb, maar ik durf geen hulp te vragen.

Na de basisschool heb ik nooit meer echte vrienden gehad en ben ik steeds banger geworden voor sociale contacten. Ik vindt het dood eng om contacten te leggen, maar ik probeer dit toch door op een sport te gaan en ‚Äės zomers ga ik altijd op vakantie met een groepsreis. Ik heb echter het gevoel dat mensen me ontwijken en zich aan mij irriteren (maar misschien maak ik dit mijzelf alleen wijs). Ik weet dat dit aan mijn eigen gedrag ligt. Ik ben onzeker, verlegen, overgevoelig, ik heb een negatief zelfbeeld, mijn sociale vaardigheden zijn niet geweldig en ik raak gestrest tijdens een gesprek. Ik heb gelezen dat je moet proberen om juist de moeilijke situaties op te zoeken. Dat probeer ik ook, maar het wordt alleen maar erger. Ik denk namelijk alleen aan de dingen die fout gingen, waardoor ik de volgende keer nog banger ben.

Mijn ouders denken dat ik het zo prima vind en dat ik geen behoefte heb aan vrienden. Ze zeggen dat mijn angst vanzelf overgaat als ik ouder ben. Soms maken ze grapjes over psychische hulp, daarom durf ik hier met hen niet over te praten. Ik durf ook niet naar de huisarts te gaan. Ik schaam me heel erg en ik weet echt niet wat ik moet doen, heeft u een tip? Alvast bedankt voor uw reactie.
Michon

Re: Angst voor sociale contacten

door Team Psyned » di 14 feb 2017, 14:42

Beste Michon,

Wat goed dat je op dit forum terecht bent gekomen en wat dapper van je, dat je iets wil doen aan je angstklachten!

Laten we beginnen bij het allerbelangrijkste: je bent niet de enige. Wist je dat bijna 24% van de vrouwen ooit in haar leven een angststoornis heeft? En dat bijna 10% van alle Nederlanders specifiek ooit een sociale angststoornis heeft in zijn of haar leven? Er leven meer dan 17 miljoen mensen in Nederland. Dat betekent dus dat van die 17 miljoen mensen, 170.000 mensen ooit een sociale angststoornis ontwikkelt. Je bent dus niet alleen en het is niets om je voor te schamen.

Het vooral hiervan is dat wetenschappers en psychologen allerlei manieren hebben gevonden om deze klachten te bestrijden. Om tevreden te zijn met wie je bent, en het oordeel over jezelf niet te laten afhangen van een ander. Om makkelijker contact te leggen.

Sociale angst is goed te behandelen, maar daarvoor moet je inderdaad wel zelf eerst de stap durven te zetten om hulp te vragen. Door dit forum aan te schrijven ben je al halverwege. Op eigen houtje allerlei moeilijke situaties opzoeken lijkt me ontzettend moeilijk en angstaanjagend. Het is dan ook belangrijk dat iemand je goed kan uitleggen waarom het zo goed is om dat te doen, en niet alleen je gedrag dus te veranderen, maar ook de opvattingen (cognities) over jezelf ten opzichte van anderen. Dit kan je doen door middel van cognitieve gedragstherapie. Als je nou graag wat meer informatie wil over deze therapie, en je wil gewoon eens kijken wat je opties zijn, bel dan eens met een professional. Zij kunnen je goed adviseren over deze behandeling en andere behandelingen. (bijvoorbeeld Psychologen Nederland, 085-4014720). Ook kan je een afspraak maken met je huisarts. Hij of zij heeft geheimhoudingsplicht en tal van opties om je door te verwijzen.

Het is overigens naar dat je het gevoel hebt dat je ouders je niet begrijpen en/of niet serieus nemen. Juist van hen zou je zo graag die onvoorwaardelijke steun willen hebben. Misschien begrijpen ze je niet omdat ze informatie van je missen, of niet zien hoe groot de impact op je leven is. In elk geval is het iets om open kaart over te spelen. Zo lang jij niet vertelt hoe erg het je raakt en dat je hulp wil, zullen zij het ook niet als een noodzaak zien om je erbij te helpen.

Heel veel succes met je vervolgstap, je kan het!

Groet,

Julia van Alphen
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Re: Angst voor sociale contacten

door Michon » di 14 feb 2017, 18:33

Hallo Julia van Alphen,

Heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik ga er zeker mee aan de slag, hoe moeilijk het ook is.

Groet,

Michon
Michon

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog