Angst voor psychose

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor psychose

door Noa » do 28 mei 2015, 08:45

Beste mevrouw, meneer,

Een tijdje geleden heb ik XTC gebruikt. Niet te veel (slechts een half pilletje) en dat beviel op zich prima. Twee dagen later echter kreeg ik een heftige paniekaanval. Ik voelde me heel raar, een soort van dronken, kon niet meer helder denken of stil zitten en was extreem bang. Toen móést ik naar buiten om te lopen en heb een vriendin gebeld, maar dat hielp niet. Ik was bang voor wat er in m'n eigen hoofd gebeurde, met name om in een psychose terecht te komen. Ik bedacht me dat als dat zo zou zijn, niemand me zou kunnen helpen. Dat vond ik een hele enge gedachte. Uiteindelijk heeft iemand me kunnen kalmeren door me te vertellen dat ik geen psychose kreeg, maar gewoon een paniekaanval had en dat alles wat ik voelde daardoor verklaard kon worden. Ik heb mezelf toen wel weer rustig kunnen maken, maar bleef me een paar dagen voelen alsof ik op het randje zat van een nieuwe paniekaanval. Dat heb ik kunnen afwenden door mezelf te vertellen dat er eigenlijk niks mis kan gaan lichamelijk gezien, dat het alleen heel onprettig voelt.
Nu is het een aantal weken later en het ging een tijdje heel goed, maar de laatste paar dagen voel ik me weer een soort detached af en toe en toe, dan lijkt het alsof prikkels op een vreemde, langzame manier binnenkomen en ik er niet helemaal ben, en dan moet ik heel erg mijn best doen om niet in paniek te raken. Mijn vraag is eigenlijk: wat is er met me aan de hand en wat kan ik eraan doen? Is het terecht dat ik zo bang ben om in een psychose te geraken of is dat onwaarschijnlijk? Psychoses komen voor zover ik weet niet in onze familie voor overigens.

Heel veel dank vast voor uw reactie.
Noa

Re: Angst voor psychose

door Psycholoog Amsterdam » wo 10 jun 2015, 13:18

Beste Noa,

Je helpt al een tijd terug dit bericht geschreven. Hopelijk voel je je nu al wat beter. Ik reageer toch, misschien heb je er wat aan. Toen je dit bericht schreef was de gebeurtenis nog vers.
Een paniekaanval is eng op zich, maar als daarbij ook de angst komt dat het meer is dan een paniekaanval is, maakt het nog een stapje moeilijker. Het is ook best begrijpelijk dat tijdens zo'n moment van paniek en chaos, je een paniekaanval kan verwarren met een psychose, beide hebben invloed op je waarneming. Echter gaat het bij een paniekaanval meer om de waarneming die jij voelt in je lijf ( hartkloppingen, misselijkheid, tintelingen, etc.) en een psychose heeft invloed op je waarneming over je omgeving; je ziet en hoort bijvoorbeeld dingen die er niet zijn.

Hoewel het begrijpelijk is dat het krijgen van een psychose je beangstigd, is het niet heel waarschijnlijk dat je dit zult krijgen. Wel kan het gebruik van drugs hier invloed op hebben, dus ik raad je af hier geen gebruik meer van te maken.
Indien je nu ook nog last hebt gehad van die angstige gevoelens en/of paniekaanvallen, lijkt het mij goed om de hulp in te schakelen van een psycholoog. Die kan samen met je kijken waar dit nou vandaan komt en je handvatten bieden om ermee om te gaan.

Sterkte!

Met vriendelijke groet,

Charlotte
Psycholoog Amsterdam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog