Angst voor nieuwe dingen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor nieuwe dingen?

door Charlotte » za 02 jun 2012, 21:29

Hallo,
Mijn naam is Charlotte en ik ben 24 jaar oud, en ik loop al een tijdje rond met een probleem. Over het algemeen beschrijf ik mijzelf als een preutse typje, ik heb nooit een vriendje gehad, of gezoend.. Niet dat dat het probleem is, sommigen zijn gewoon 'laatbloeiers'. Maar de gedachte om met iemand intiem te zijn jaagt mij het stuipen op het lijf. Zo sterk dat ik vreselijk zenuwachtig wordt wanneer iemand aangeeft mij te willen zoenen en soms krijg ik zelfs vluchtneigingen (ook al vind ik diegene vreselijk leuk).
Daarnaast heb ik een vreselijke angst om mijzelf uit te kleden wanneer dat aan mij wordt gevraagd (arts, fysiotherapeut etc). Het is zelfs zo erg dat ik ga panieken en in huilen uitbarst. Wat de situatie alleen maar erger maakt, ik schaam mij dood wanneer ik zodanig 'overdrijf' maar kan hier niets meer aan doen. Ik probeerde mijzelf er een keer over heen te zetten, en een afspraak te maken bij een gyneacoloog. Maar alleen al het idee om een afspraak te maken maakte mij zo angstig, dat ik er meteen vanaf heb gezien.
Wat dan vanzelf spreekt, ik ben niet tevreden met hoe ik er uit zie, maar ik kreeg niet het idee dat het zo erg was. Ik weet niet wat de stappen zijn om dit eens goed aan te pakken. Ik vind het vreselijk irritant dat ik mezelf dwarsboom wanneer een leuke jongen aangeeft geinteresseerd te zijn. Ik wil zo graag iets van contact, maar ik durf het niet?
Ik weet eigenlijk ook niet waar ik precies bang voor ben.. En dat is nu juist zo vreselijk frustrerend.
Groetjes,
Charlotte

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Lelystad? Kijk dan even op: Psycholoog Lelystad
Charlotte

Re: Angst voor nieuwe dingen?

door Therapie Utrecht » zo 03 jun 2012, 07:32

Beste Charlotte, heb je angst voor nieuwe dingen in het algemeen of is het angst om jezelf te laten zien? Je beschrijft de angst om intiem te worden met een jongen en de angst om je lijf te laten zien aan een huisdokter of gynaecoloog. Je bent angstig om je bloot te geven aan wie dan ook? Heb je voor jezelf uitgevonden of dat het een minder zelfbeeld is van je lijf of is er ooit wat gebeurd in je leven waardoor je angstig hiervoor bent. Het beheerst niet je leven denk ik in de praktijk maar misschien ben je er wel veel mee bezig in je hoofd. Het is goed om hier mee te gaan praten met een therapeut of psycholoog. Om te kijken waar dit vandaan komt en om dit aan te pakken. Want het lijkt mij jammer als het je zo belemmerd in contacten met jongens. Je kunt aan je huisarts vragen of hij een goede therapeut of psycholoog weet of zelf de internetsites bekijken.

Ik wens je heel veel succes!
Therapie utrecht
Marion van Nes
Therapie Utrecht

Re: Angst voor nieuwe dingen?

door AgnesBrawner » di 11 feb 2020, 10:42

An exposition of the matter is defined for the happiness of people. The measures of the superiorpapers.com are illustrateNaturemanners. Method of the assignment is helpful for the outsiders. The nature is played for the mid of classesmene natural way is struck for the fulfilment of the goals for the partial mans for citizens.
AgnesBrawner

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog