angst voor medische onderzoeken

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

angst voor medische onderzoeken

door stresskip » ma 14 nov 2016, 15:02

Hallo,
Ik heb regelmatig last van pijn op mijn borst bij inspanning, bijvoorbeeld als ik de bult op fiets. Ook heb ik soms last van benauwdheid na inspanning en pijn in de hartstreek als ik 's avonds op bed lig.
Ik ben via de huisarts naar een cardioloog gegaan en heb verschillende onderzoeken ondergaan.
Die werpen geen licht op de oorzaak van deze klachten. Er is 1 onderzoek dat de cardioloog nog graag zou willen doen en dat is een mri-scan waarbij via een infuus mijn hart in inspanningssitiatie wordt gebracht.
Nu heb ik al last van claustrofobie maar in combinatie met dat infuus durf ik het helemaal niet aan. Het gevoel dat ik opgesloten wordt en er tegelijkertijd een stof in mijn lichaam wordt gespoten die een extreme reactie gaat opwekken vind ik echt doodeng. Ik ben al een keer voor dit onderzoek opgegaan en heb het 20 minuten volgehouden in de scan. Toen men echter het medicijn wilde gaan inbrengen kon ik dat niet opbrengen, ik was te bang.
Ik heb een periode van overspannen zijn en burn-out (dat duurt al ruim 4 jaar)achter de rug (of misschien zit ik er nog in)met aanvallen van hyperventilatie, krampaanvallen van het middenrif en veel stress en ik ben daardoor gauw bang als ik iets voel van pijn of kramp.
Nu zit ik in een soort spagaat:
Ik ben bang dat ik iets aan mijn hart heb en ik ben bang voor fysieke inspanning omdat ik dan misschien weer pijn op mijn borst krijg. Ik ben daar erg mee bezig en let erg op mijn lichamelijke reacties. Ik ben bang dat ik misschien straks een hartaanval krijg. Ik slaap daardoor ook slecht want als ik in bed lig voel ik van alles, ik weet soms niet of dat echt is of dat ik het mezelf verbeeld. Ik zou heel graag willen uitsluiten dat er echt iets met mijn hart aan de hand is maar ik durf dus dat onderzoek niet aan. Bovendien is het niet zeker dat dat onderzoek iets uit gaat wijzen, dat heeft de cardioloog ook gezegd.
Hoe kan ik deze angst voor dat onderzoek overwinnen?
stresskip

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog