Angst voor het woord u

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor het woord u

door FearBy » wo 29 jul 2015, 11:52

Beste mensen,

Ik heb een angstsyndroom door het woord U. Ik probeer zoveel mogelijk siutaties te vermijden waarin mensen mij u noemen, voor dit vermijd ik dus bijna alles in het leven, ik maak nauwelijk contact met mensen, ik heb geen vriendin, geen baan, geen netwerk, geen relaltie, geen plezier, geen hobbies, geen sex, niets!

Dit komt door het feit dat ik als iemand mij U noemt, mij zwaar beledigd voel. Ik kan niet begrijpen waarom een vrouw van in de 70 mij meneer en u moet noemen, de vrouw in kwestie ( een van de gevallen aldus) vroeg mij om haar scooter te starten omdat haar accu leeg was, ik ben eind 20, zij is in de 70 maar spreekt mij aan met " meneer en U ", dit herhaaldelijk, dit soort momenten maakt dat ik het leven en mensen haat. Hoe kan een 70 jarige vrouw mij u noemen terwijl ik haar kleindochter kan zijn???
Ik vind dit niet beleefd of gepast, het gevolg is dat ik mensen vermijd, ik krijg het idee van " als een 70 jarige vrouw mij al u en meneer noemt, wat moeten mijn leeftijdsgenoten en jongere mensen mij dan noemen?
Waarom mag ik in dit land niet normaal leven? Waarom moeten die oude vrouwen mijn leven verpesten door mij meneer en u te noemen. Ik ben niet oud, ik ben jong en ik wil erkenninng, waarom geven ze geen erkenning?
Ik voel het totaal niet als beleefd of als respect als een oudeere vrouw mij u of meneer noemt, vaak heb ik het gevoel dat ik haar haat en ze naar de maan mag. Want ze verzieken mijn leven totaal !

Hoe kan het dat oudere mannen relaties en sex hebben met veel jongere meiden terwijl ik door oude vrouwn u en meneer wordt genoemd?? ik vind dit niet eerlijk en kunnen, dan mogen die oude vrouwn van mij naar de hel heb ik vaak het gevoel, want ze maken mijn leven een hel. Ik heb ook behoefte aan vriendschap, relaties, waardering, erkenning, sex, waarom is het zielig of kinderachtig als je dit aankaart. Ik ben toch een mens, die dingen zijn toch in je genen geprogrammeerd, het is toch niets anders dan normaal dat je hier gek van wordt.

Ik zie oudere mannen met knappe jonge meiden lopen, en ik word door oudere vrouwen u en meneer genoemd!
Hoe kan ik hieruit komen, uit deze angstspiraal? Hoe kan zonder angst op mooi jonge vrouwen van mijn leeftijd afstappen als ik steeds in mijn achterhoofd de beelden van oudere vrouwen die u zeggen zie?

Waaorom zeggen die vrouwen meneer en u tegen mij, weten zij niet dat veel jongere mensen dat niet waarderen, cq walgelijk vinden.

Ik heb vaak het idee dat ik gewoon niet zo meer wil leven.

Graag jullie reacties, want ik weet het niet meer !!

Met vriendelijke groet.
FearBy

Re: Angst voor het woord u

door PsycholoogDenHaag » ma 31 aug 2015, 14:39

Hoi FearBy,

Ik zie dat je deze vraag alweer een tijdje geleden gesteld hebt, maar ik wil toch nog even reageren, wie weet heb je er nog iets aan.

Wat vervelend dat je je zo beledigt voelt als iemand je met 'u' aanspreekt en dat het zulke belemmeringen vormt in je dagelijkse leven. Er vallen een aantal dingen op in je bericht, en daar zou ik kort even op in willen gaan.

Ten eerste vraag ik me af of er meer dingen zijn waarbij leeftijd een rol speelt wat je lastig vind? Het klinkt nu alsof je het vervelend vindt om ouder te worden, klopt dat? En waar komt dat vandaan? Heb je het gevoel dat je dingen gemist hebt toen je jonger was? Of heb je misschien een slechte ervaring met oudere mensen?

Verder ben ik benieuwd naar waarom je graag erkenning wilt als het gaat om het jong zijn? Wat voor toevoeging heeft dat voor jou?

In de Nederlandse taal is het een vorm van beleefdheid om een volwassene met 'u' aan te spreken. Dit heeft niets te maken met hoe oud iemand er uit ziet of de leeftijd die iemand heeft, het is gewoon een nette en vriendelijk bedoelde manier om iemand aan te spreken. Het is dus ook niet nodig om dit persoonlijk op te vatten.

Ik merk ook een stukje frustratie bij je als het gaat om oudere mannen die met jongere vrouwen daten. Waar komt dit vandaan? Misschien scheelt het voor je als je hier eens rustig en eerlijk met iemand over gaat praten.

Je geeft ook aan dat je veel sociale situaties vermijd en dat je dat erg jammer vind. Misschien is het een idee om hier eens wat meer aandacht aan te besteden? Probeer weer eens een gesprekje aan te knopen? Ga op zoek naar een leuke hobby, en probeer dingen te bedenken waar je plezier aan beleefd!

Mocht je hier last van blijven houden, maak dan eens een afspraak met een psycholoog bij jou in de buurt. Deze kan je situatie in een gesprek wat beter verkennen en dan kunnen jullie samen naar een oplossing werken.

Ik hoop dat je hiermee weer vooruit kunt en het snel beter gaat!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
PsycholoogDenHaag

door FearBy » ma 31 aug 2015, 16:47

Beste suzanne,

Ik snap je punt tav ouder worden niet, ik ben jong dan zou ouder worden voor mij gern issue moeten zijn?
Dit is precies wat beklemmend is, waarom moet ik volgens jou mij oud voelen, twrwijl echte oude mensen zich jong voelen moet ik mij oud voelen op jonge leeftijd? Deze punt van jou snap ik dan eigenlijk niet.
Graag je reactie,

Mvg
FearBy

door PsycholoogDenHaag » di 01 sep 2015, 08:46

Hoi FearBy,

Ik ben het met je eens dat ouder worden voor jou geen issue zou moeten zijn omdat je nog jong bent. Ik vroeg me alleen af of je dit misschien lastig vindt, er zijn namelijk mensen die dat wel moeilijk vinden ook al is dat helemaal niet nodig.

Maak anders eens een afspraak met een psycholoog bij jou in de buurt, dan kan je het er rustig over hebben en zo kunnen misverstanden voorkomen worden.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
PsycholoogDenHaag

door FearBy » wo 02 sep 2015, 13:01

Waarom hebben jonge meiden sex met oudere mannen dan, tennisleraren, gymleraren, zakenmannen, managers etc.

Waarom zijn die oudere mannen geen u voor jonge meiden, terwijl ik voor oudere vrouwen een u ben.

Waarin zit hier logica?

Oudere vrouwen zeggen u tegen jonge mannen terwijl jongr meiden geen u zeggen tegen oudere.mannen waar ze ook naar bed mee gaan.

Ik snap dit niet!
Graag je reactie.
FearBy

door PsycholoogDenHaag » wo 02 sep 2015, 13:58

Hoi FearBy,

Ieder heeft andere voorkeuren en is vrij in de keuze met wie iemand naar bed gaat.

Het woord 'u' blijft een beleefde vorm om iemand aan te spreken. Dit heeft geen verband met of iemand een man of een vrouw is.

Je bent jong! Dat weet je zelf en dat is het allerbelangrijkste! Laat je niet gek maken door anderen.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
PsycholoogDenHaag

door FearBy » ma 19 okt 2015, 07:25

Hoe kunnen vrouwen in hun jonge jaren sex hebbem met veel oudere mannen en als ze oud worden jonge mannen u en meneer noemen,?? Ik snap dit niet, bijna alle vrouwen hebben sex met veel oudere mannen, sex is zeer intiem, hoe kunnen ze walgelijk u en meneer zeggen tegen jonge mensen terwijl ze met oudere mannen sex hebben.
Ik haat mensen die mij u en meneer noemen, het is respectloos omdat het geen erkenning is, wat gaat rond in hun hoofd dat ze iemand die haar kind kon zijn meneer en u noemen???

Door die u zeggende oude wijven is mijn leven een hel, ik durf niets meer, zelfs niet naar meisjes kijken, want oude vrouwe zegge al u, wat moete de meide zeggen, opa ofso???

Ik snap niet dat deze mensen dit fatsoen vinden, vergallen van mensenlevens, die zieke geesten kunnen niet inbeelden dat jongere mensen van deze generatie dit helemaal niet willen?????
Ik wil weg van dit land hierdoor, negers mogen wel alles,als he iets je er iets van zegt is gelijk racistich.
Nou als ik elke week ook een ander blondje mag bezoeken zelf in hun ouderlijke huis dan mag heel wereld rascistisch doen tegen me. Ze buiten het slachtofferrol goed uit, terwijl ik niets mag,
FearBy

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog