Angst voor het donker

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor het donker

door Corinedh » ma 12 okt 2015, 09:27

Hallo,

Ik heb al een aantal jaren last van angst als het donker wordt. Overdag kan ik me niet voorstellen deze angst te hebben, maar als het eenmaal donker wordt en ik ga naar bed ben ik altijd bang. De angst is echt onrealistisch, ik ben bang dat er iemand binnen is of inbreekt. Ik woon ook nog eens in een bovenwoning, dus inbraak is geeneens zo makkelijk hier. Ik ben bang dat er iemand binnen zich verstopt of iets dergelijks. Ik voel me bang en eenzaam s avonds en s nachts. Als mijn man thuis is, is de angst beheersbaar en lukt het wel goed om te slapen. De komende tijd zal ik regelmatig alleen thuis zijn. Hier zie ik enorm tegenop. Ik ben niet bang aangelegd, en buiten ben ik ook niet bang als het donker is. Het is alleen in huis. Ik zou graag van deze angst af willen. Hebben jullie tips? Alvast bedankt.
Corinedh

Re: Angst voor het donker

door Psycholoog Zaandam » di 13 okt 2015, 10:14

Hoi Corinedh,

Wat ontzettend naar! Met het oog op veelvuldig alleen zijn in de komende tijd lijkt dit me wel iets om aan te pakken. Vragen die direct bij mij opkomen zijn: is er iets gebeurd? Waarmee is deze angst begonnen? Hoe ga je er nu mee om? Doe je ademhalingstechnieken als je de angst hebt en wat is het effect?
Ik kan je aanraden eens een gesprek met iemand aan te gaan om de oorzaak aan te pakken en je technieken aan te leren die de angst kunnen verminderen en je er makkelijker mee om leren gaan.

Ik wens je veel succes en als we je kunnen helpen staan we klaar!

Danielle
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog