Angst voor hartinfectie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor hartinfectie

door FleurJeremic » ma 07 aug 2017, 12:21

Hoi,
Ik ben 16 jaar en heb sinds 4 maanden een angststoornis
Ik durf niet naar buiten en zit bijna elke dag thuis.

Ik zag vanochtend ineens dat ik splinterbloedinkjes had op 2 nagels aan m'n linkerarm. Ik ging opzoeken op internet (daar moet ik echt mee stoppen) wat het precieswas. Toen stond er dat het iets mer hartkwalen he maken had. Ik verder zoeken. Andere symptomen van een zogenaamde hartinfectie, waren grieperige gevoel, spierpijn en hoesten. Nou zijn de bloedinkjes minder geworden, en een paar dagen terug was ik grieperig maar dat is nu ook wel minder. Maar nu ben ik echt bang dat ik dat heb. Ik moest vanochtend ook ineens hoesten en heb nu spierpijn. Ik durf niet naar de dokter toe. Kan iemand mij hier uit helpen? Ik ben zo bang. Ik heb regelmatig dat mijn hart overslaat of dat hij ineens heel snel klopt, maar mijn vader zegr dat dat door de stress is.

Help wat moet ik doen

Fleur
FleurJeremic

Re: Angst voor hartinfectie

door Team Psyned » di 15 aug 2017, 13:15

Beste FleurJeremic,

Uit je verhaal begrijp ik dat je al een aantal maanden last hebt van angstklachten. Angst om naar buiten te gaan, en angst dat er lichamelijks iets met je aan de hand is. Je vraagt je ook af of iemand je hieruit kan helpen.

Ik denk dat het goed is om deze klachten serieus te nemen en hier met een professional over te gaan praten. Dit kan een huisarts, psycholoog of praktijkondersteuner zijn. Een eerste stap is vaak de huisarts, zodat kan worden onderzocht of er lichamelijk iets aan de hand is. Als blijkt dat dit niet zo is, kan de huisarts jou helpen een afspraak te maken bij een psycholoog, of bij de praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk. De psycholoog of praktijkondersteuner kan je heel goed helpen om jouw gedachten en reacties op de angst te veranderen. Angstklachten zoals jij in je verhaal omschrijft, zijn bekend binnen de psychologie en er zijn effectieve behandelingen die je van je klachten af kunnen helpen. Er is dus zeker iemand die je hier uit kan helpen!

Ik lees ook dat je bijna iedere dag thuis zit. Ik kan me dan ook voorstellen dat jouw angst om naar buiten te gaan, een grote drempel voor je is om een afspraak te maken bij de huisarts. Toch wil ik je adviseren dit te proberen. Wellicht kan één van je ouders of een goede vriend(in) met je mee, zodat je je wat veiliger/prettiger voelt? Mochten jouw klachten ook een drempel veroorzaken om naar een psycholoog te gaan, wil ik je alvast meegeven dat er ook psychologen zijn die bij jou thuis kunnen komen.

Wellicht is het ook goed als je bovenstaande even met je ouders bespreekt, zodat zij je hierbij kunnen ondersteunen. Heel veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,

Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog