Angst voor de dood en het onbekende

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor de dood en het onbekende

door EllieBellie » do 11 jun 2015, 21:51

Beste psychologen,

Ik heb al een tijd laat van angst voor de dood. En hier mee bedoel ik angst voor het onbekende en om dat te ervaren ooit op een dag. Ik heb hier vooral s' avonds last van als ik moet gaan slapen. Ik denk er dan zo erg over na dat ik mijn ogen niet durf te sluiten door de angst om dood te gaan. Dit omdat ik geen controle heb in mijn slaap over mijn lichaam en dus misschien wel dood zou kunnen gaan. Als ik aan mijn angst denk ga ik zweten, soms hyperventileren en lijkt het alsof ik in een andere wereld ben. Ik krijg de angst om ooit een keer dood te gaan (het onbekende) niet meer uit mijn hoofd en zit er nu bijna elke avond mee. Het verpest mijn avond omdat ik in paniek raak en ook nog eens niet durf te gaan slapen. Ik zou graag willen worden geholpen door iemand hier mee maar heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik hoop hier snel advies voor te krijgen want ik word er ziek van..
EllieBellie

Re: Angst voor de dood en het onbekende

door Psycholoog Zaandam » ma 15 jun 2015, 06:59

Beste EllieBellie,

Wat ontzettend naar om met die angst en paniek rond te lopen. Ik kan me voorstellen dat dat je behoorlijk in de weg zit! En wat zul je moe zijn!
Om gelijk je vraag te beantwoorden, jazeker! Daar kun je mee geholpen worden.
Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een psycholoog zodat je te weten komt waar de angsten vandaan komen en hoe je ermee om kan gaan.

Ik wens je heel veel succes en sterkte!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog