Angst om te schrikken

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst om te schrikken

door June » do 19 okt 2017, 15:22

Beste Psycholoog,

Ik heb al mijn hele leven last van dat ik heel snel schrik en dit belemmert mij soms in het dagelijks leven. Ik merk dit vooral doordat ik bepaalde situaties vermijd en dat als er een kans bestaat dat ik ga schrikken, dat ik dan in de paniekmodus schiet en zo snel mogelijk weg wil rennen. Ik heb dit bijvoorbeeld als ik weet dat een hond gaat blaffen, vuurwerk, in de trein bij deuren openen ect. Ik merk dat de afgelopen maanden het steeds meer toegenomen is en dit uit zich dus in meer angstgevoelens tijdens die potentiƫle schriksituaties. Ik denk dat ik vooral bang voor de reactie die mensen hebben nadat ik schrik. Mensen hebben meestal de neiging om mij dan uit te lachen en kunnen hier ook niet veel aan doen. Het is gewoon grappig om iemand te zien schrikken/laten schrikken. Hoewel ik weet dat ze dit niet gemeen bedoelen, voel ik toch een beetje schaamte over dat ik wel schrik maar de ander niet. Het kan ook zijn dat de angst voor schrikken, niet per se een angst is voor schrikken maar meer de ansgt voor onvoorspelbaarheid en dus geen controle. Ik hou er niet van om de controle los te laten en dit merk ik ook tijdens mijn werk. IK wil graag zelf dingen oplossen en heb soms moeite om taken te delegeren. Ik zou hier graag van af willen om zo mij beter te kunnen ontwikkelen in mijn werk. Ik heb gemerkt dat ik de lat soms voor mijzelf soms onnodig hoog leg en ga mezelf spiegelen aan anderen die bijvoorbeeld veel meer ervaring hebben. Hierdoor kan ik onzeker raken over of ik het wel goed doe en raak dan een beetje in paniek. Ik wil het graag goed doen voor iedereen terwijl ik rationeel weet dat dit niet kan. Ik weet niet of deze dingen allemaal met elkaar te maken hebben maar ik zou graag willen weten wat ik hieraan kan doen en of jij/jullie nog tips hebben,

groetjes,
June
June

Re: Angst om te schrikken

door Team Psyned » di 21 nov 2017, 16:05

Beste June,

Je kunt je klacht erg goed uitleggen en ik vermoed dat je gelijk hebt wanneer je zegt dat je schrikangst vooral een angst voor het gebrek aan controle is. Angst voor controleverlies komt veel voor, maar uit zich bij iedereen op een andere manier.

Angst kan je op meerdere manieren te lijf gaan:
- vermijden van de angstprikkels (zoals niet naar buiten gaan met oud en nieuw, helemaal niet meer met de trein gaan, het buitenste stoeltje in de bioscoop boeken zodat je snel weg kunt als het nodig is etc).
- Overcompensatie (ook een vorm van vermijding): alle controle zo veel mogelijk zelf opeisen om zo de illusie te creƫren dat je alles onder controle hebt. Vaak gevolgd door het diepe besef dat je die controle zelfs dan niet hebt! Controle = vermijding en vermijding = controle is dan ook vaak wat ik tegen mijn cliƫnten zeg.

Hoe dan ook ben jij veel tijd en energie kwijt aan het bevechten van je angst en/of het vermijden van de angstprikkels, en dat zorgt er voor dat je minder kunt genieten van het leven. ACT (Acceptance en Commitment therapie) is een vorm van therapie die zich specifiek bezig houdt met controle/vermijding en de bijbehorende angsten. Ik zou je van harte aanraden eens te kijken op www.timetoact.nl en zien of het wat voor je is. Een psycholoog kan je helpen om zo'n traject te doorlopen. Bel eens met een psycholoog die deze vorm van therapie geeft en lees eens wat info over de therapie, wellicht spreekt het je aan.

Ik zou in elk geval niet alles alleen willen oplossen op dit moment. Angst groeit zo lang je er tegen vecht, blootstelling aan dat watje eng vindt is een goede manier om die cirkel te doorbreken.

Veel succes!

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog