Angst om relatie te verprutsen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst om relatie te verprutsen

door Sjoerd » zo 16 aug 2015, 10:17

sinds 9 maanden heb ik contact met een vrouw via sms/ wattsapp. Dit is ook het enige wijze van contact met haar omdat ze zelf aangegeven heeft last te hebben van bindingsangst en het nog niet aan kan om echt smane te zijn. Zelf heb ik nooit eerder een relatie gehad en ben ook nog nooit zo verliefd geweest op een persoon en. de liefde is er voor de eerste keer in mijn leven ook wederzijds. Ondanks dat we het samen heel leuk hebben begin ik steeds vaker last te hebben van angsten en nare dromen. Deze angsten en dromen gaan er over dat ik het verpruts en de relatie daardoor stuk loopt. In het begin was het gewoon een keertje dat die angst op kwam alleen wordt dit hoe dichter we eigenlijk bij elkaar komen steeds meer bij mij.

ik heb dit ook aangegeven aan haar omdat ik geen geheimen wil hebben voor haar. Zelf weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet omdat ik het gevoel heb dat ik echt bij haar wil blijven omdat ik haar erg leuk vind maar tegelijkertijd wel angsten heb die steeds meer worden.

het is heel lastig te omschrijven hoe het voelt maar het lijkt er een beetje op dat de gedachtes vertroebelen tot dat er alleen de negatieve gedachtes over blijven. Om uit die negativiteit te komen kost veel energie. Zelf merk ik dat de migraine en rugklachten steeds vaker en heviger aanwezig zijn in de laatste maanden.

Zelf zou ik graag willen begrijpen waarom die angsten telkens op komen en heb ook het moment bereikt om bijvoorbeeld via dit forum hulp te vragen. Is het dan ook een vorm van bindings of verlatingsangst?
Sjoerd

Re: Angst om relatie te verprutsen

door Psycholoog Amsterdam » ma 31 aug 2015, 14:09

Hoi Sjoerd,

Ten eerste wat fijn dat je zo verliefd bent en dat het ook wederzijds is!
Ik begrijp dat je niet zo goed weet wat je hier nu verder mee aanmoet.

Ik ben benieuwd wat de reden is dat jullie alleen via Whatsapp en sms contact hebben? Hebben jullie er al eens aan gedacht om te Skypen? Of om via Facebook of dergelijke elkaar via de webcam te spreken? Of om gewoon eens ouderwets te bellen met elkaar? Op deze manier kun je elkaar toch wat beter leren kennen zonder dat jullie meteen echt hoeven af te spreken. Overleg dit met haar, en spreek bijvoorbeeld van tevoren af waar jullie het over gaan hebben. Zo kun je bijvoorbeeld af spreken dat jullie gaan Skypen en dat jullie dan om de beurt aan elkaar vertellen wat je favoriete muziek is en waarom. Of als je het nog interessanter wilt maken vertellen jullie aan elkaar wat je nou zo leuk vind aan de ander. Zo kun je de stap om uiteindelijk af te spreken wat kleiner maken.

Het is heel vervelend dat je zo vaak angstige en negatieve gedachtes hebt. Het is natuurlijk ook eng en spannend om voor het eerst verliefd te zijn en wat spanning is dan ook heel normaal. Het klinkt alleen wel alsof je het iets erger hebt dan dat. Probeer eens na te gaan waar je precies angstig voor bent? Is het dat je haar kwijtraakt? Of komt het doordat je onzeker over jezelf bent? Of nog iets totaal anders? Probeer eens concreet erachter te komen waar je nu het meeste bang voor bent, bespreek dit met haar en probeer samen te bedenken hoe jullie dit kunnen verminderen. Als jullie dit samen aanpakken is de kans aanwezig dat jullie juist dichter naar elkaar toegroeien.

Of in deze angsten een vorm van bindings- of verlatingsangst zit is moeilijk te zeggen uit hetgeen wat je schrijft. Als de angstige gedachten blijven of erger worden kun je hier altijd eens met een therapeut verder over gaan praten. Deze zal je zeker verder kunnen begeleiden.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen, dat je angstige gedachten minder worden en dat jullie elkaar snel in het echt zullen ontmoeten en dan stapelverliefd op elkaar worden!

Met vriendelijke groet,

Charlotte
Psycholoog Amsterdam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog