Angst om relatie te verliezen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst om relatie te verliezen

door Goalieke87 » di 10 apr 2018, 08:53

Beste

Ik sukkel al een tijdje met mezelf omdat ik de laatste jaren niet echt goed in men vel zit.
In het begin sloeg die angst puur op mezelf, of dat er iets erg met mezelf aan de hand was en dacht ik nog dat ik dit probleem alleen wel de baas kon.

De laatste tijd merk ik steeds meer en meer dat ik bang krijg om mijn "rooskleurige" leven kwijt te raken. Misschien door enkele dingen die er gebeurd zijn maar ik kan niet specifiek verklaren waar de angst vandaan komt.

Misschien kort mijn situatie :
Ik zit in een lange relatie met mijn vriendin (13 jaar) en ondertussen ook mijn verloofde. Zoals iedere relatie zullen er al wel eens betere en mindere periodes zijn, maar we hebben eigenlijk bijna nooit problemen. (alleen die van mezelf dan dacht ik).
Als ik nu terugkijk, merk ik dat mijn vriendin echt wel moeite heeft gedaan om mij door een donkere periode te krijgen, maar ik heb schrik dat dit nu wat aan het wegvallen is. Als we het hierover hebben zegt ze dat er echt niet aan de hand is dat ze wil samenblijven maar wel dat ze (hoe ik nu ben) niet aankan en vermoeid is, en dat ze wil dat ik snel weer de oude word.

Sinds begin dit jaar heeft ze ook terug contact gezocht met een oude goede schoolvriend waar het contact wat mee verwaterd was en dat heeft precies de paniekreactie bij mij doen vergroten. Maar zowel zij als die vriend zeggen dat dit puur iets vriendschappelijk is.

Ik merk dat ik haar steeds vaker ga controleren, achter de minste handelingen iets ga zoeken en echt compleet paranoide aan het worden ben, ook al blijft ze mij verzekeren dat er echt niets aan de hand is.

Ik voel aan dat ik haar op deze manier ook volledig aan het verstikken ben wat natuurlijk ook niet mijn bedoeling is.

Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad.
Ik zit op een soort van tweesprong waar ik enerzijds constant bevestiging wil dat alles in orde is en anderzijds schrik heb om net te verstikkend te zijn.
Goalieke87

Re: Angst om relatie te verliezen

door Team Psyned » vr 11 mei 2018, 07:35

Beste Goalieke87,

Wat vervelend om te horen dat je al een poosje niet lekker in je vel zit. Is er een tijd terug misschien wat gebeurd waardoor je dit gevoel hebt? Je geeft aan dat je bang bent om je rooskleurige leven kwijt te raken. Waar komt deze angst vandaan?

Goed dat je inziet dat je partner je door donkere tijden geholpen heeft. Dat is natuurlijk ook de bedoeling in een relatie. Steunen in voor- en tegenspoed. Nu zij aangeeft dat ze het wat lastiger vindt worden, kan ze misschien jouw steun ook hartstikke goed gebruiken.

Je vertelt dat je je partner steeds vaker gaat controleren. Is er een reden voor dit wantrouwen? Ik kan mij voorstellen dat dit niet heel prettig voelt voor je partner. Het zal dan ook zeker goed zijn om met je eigen onzekerheden aan de slag te gaan. Waar komt het vandaan?

Het is ook zeker lastig om de balans te vinden in het zoeken van bevestiging en het zelfstandige leven. Hier zou een van onze psychologen je ook goed mee kunnen helpen! Mocht je ge√Įnteresseerd zijn kun je ons bereiken op 085 401 47 41.

Ik wens je veel succes met het terug vinden van de balans!

Groet,
Team PsyNed (Melissa)
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog