Angst- en paniekaanvallen nemen toe

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst- en paniekaanvallen nemen toe

door lilatruus » ma 12 okt 2015, 14:25

hey,

ik heb al een langere tijd langst van paniek/angst aanvallen en het lijkt steeds erger te worden.
durf niet naar mijn stage te gaan en ben altijd bang wat mensen van mij zullen te gaan denken of dat ik iets verkeerdt zal gaan doen. dan kan ik helemaal doordraaien. het lukt mij nu wel nog om naar mijn werk te gaan vooral omdat het daar altijd leuk is en ik dan even vrolijk kan zijn. soms heb ik daar ook last van een angst aanval en zou ik het liefst me verstoppen maar tot nu toe gelukt om het niet te laten merken en door te gaan.(hun weten er op mijn werk niets vanaf.) naar school gaan lukt redelijk de ene keer wel de andere keer niet. nu willen ze dat ik in behandeling ga ofzo maar hoe moet dat? meestal moet je dan eerst naar een huisarts maar ben bang voor de dokter. en vertrouw mensen niet snel meer dus even zo ergens gaan praten durf ik ook bijna niet. ben dus bang voor bijna alles dokter, iets verkeerd doen, te veel zijn, mensen lastig vallen, zelfs voor wat mensen zullen/kunnen denken en kan dan echt de ergste scenario`s bedenken. waar ik dan weer gek van wordt. er zijn nu maar drie mensen die ik vertrouw maar durf hun niet te laten weten als het slecht gaat bang dat ik hun stoor/te veel wordt. maar wil hun ook geen pijn doen door niets te zeggen of niet in behandeling te gaan maar durf niet.
waar kan ik nu het beste beginnen?
(ik heb al op een behandel groep gezeten maar daar ging het niet goed.want ze denken dat ik meer dingen heb maar is nooit echt vastgesteld omdat het daar niet goed ging. maar weet ook niet hoe ik dat op moet lossen dat dat wel gebeurdt dan.)
gr. lilatruus
lilatruus

Re: Angst- en paniekaanvallen nemen toe

door Psycholoog Zaandam » di 13 okt 2015, 10:21

Hoi Lilatruus,

Dat is inderdaad een moeilijke situatie waar je je in bevind. Ik snap dat het inderdaad een enorme stap zal zijn voor jou om hulp te gaan zoeken. Wat ik je in ieder geval zou aanraden is om eerst eens op internet te kijken naar hoe de hulpverleners in jouw buurt zich presenteren. Als er een bij is die je aanspreekt maakt dat de drempel wellicht iets lager.
Als je kiest voor een vrijgevestigde psycholoog hoef je in principe niet eerst naar de huisarts, dat scheelt misschien een stap. Hoewel de stap heel groot is voor je om ergens te gaan praten denk ik wel dat het een stap is die je moet overwegen om hiermee te breken.
Een gedachte die ik je wel wil meegeven is, als een van de mensen die je vertrouwt hiermee te maken zou hebben en je dat zou vertellen, zou het je dan storen? Waarschijnlijk niet....

Ik hoop dat je snel de hulp vind die je verder helpt!
Als we iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog