Angst om naar de WC te moeten als er geen is ...

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst om naar de WC te moeten als er geen is ...

door Lilly » wo 20 feb 2013, 21:21

Beste

Ik heb een ongelofelijk lastig probleem ... en ben al een hele tijd op zoek naar wat er met mij scheelt.
Tot ik vandaag ben beginnen zoeken op internet en terecht gekomen ben op 'agorafobie' en paniekaanvallen.

Elke ochtend als ik moet vertrekken met de trein naar mijn werk (ongeveer een uurtje onderweg) krijg ik buikpijn, word ik misselijk en begin ik te trillen op mijn benen en krijg ik klamme handen ... Ik moet dan soms ook rennen naar de wc omdat ik een diarree aanval heb ... Daarom dat ik zo'n angst heb gekregen dat er geen wc's in mijn buurt zijn ... Als ik uiteindleijk op de trein zit (ik moet één keer overstappen) naar mijn werk begin ik te huilen en voel ik me wat beter worden ... Eenmaal op het werk is deze diarree aanval weg en heb ik nergens meer last van ...
De WC is bij mij een grote rol gaan spelen in mijn leven en ik moet altijd weten waar de wc is als ik ergens naartoe ga ... .
Vaak zoek ik ook een uitvlucht als vriendinnen mij meevragen naar een feestje terwijl ik bang ben dat ik daar weer zo'n aanval zal krijgen ...

Maar ik ben nog maar 28 jaar en wil mij niet opsluiten in mijn cocon ... Ik moet nog zoveel van de wereld zien, maar ben ergens bang dat als dit mijn leven blijft overheersen ik dit nooit ga kunnen ...

Bestaat er een manier om hier mee om te gaan? Bestaat er hulp voor?? Heeft nog iemand hier last van?

Alvast bedankt!
Groetjes
Lilly

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Utrecht? Kijk dan even op: Psycholoog Utrecht
Lilly

Re: Angst om naar de WC te moeten als er geen is ...

door Psy Heemskerk » ma 25 feb 2013, 18:43

Beste Lilly,
Dank je wel voor het berichtje op het forum.
Zoals je je klachten beschrijft lijkt het inderdaad een fysieke reactie op een onderliggende angst. Van daaruit heeft zich een enorme focus op wc‚Äôs ontwikkeld en de angst dat deze niet in de buurt is versterkt de klachten. Het be√Įnvloedt nu zelfs je sociale leven. Veel meer mensen hebben last van dit probleem zoals jij het omschrijft. Veel mensen schamen zich er ook voor.
Gelukkig kan je er iets aan doen en er van af komen. Belangrijk is om aan de onderliggende angst te gaan werken en deze los te gaan laten, belangrijk is je focus op vertrouwen. Wat je zelf kan doen is als de klachten opkomen goed te ademen naar je onderbuik en te focussen op vertrouwen door het tegen jezelf te zeggen.
Tevens raad ik je aan om met behulp van een psycholoog dit probleem verder aan te pakken. Op de site van psyned.nl kan je een psycholoog bij jou in de buurt vinden, ook je huisarts kan je helpen bij het vinden van een goede psycholoog.

Succes!

Warme groet,
Miranda Visser, Psycholoog Heemskerk
Psy Heemskerk

door Lilly » ma 25 feb 2013, 19:52

Beste

Enorm hard bedankt voor het antwoord ...
Ben al blij te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik ga dan ook contact opnemen met een psycholoog hier in mijn buurt, want het probleem houdt me effectief tegen om 100% te genieten van mijn leven. Terwijl ik zoveel heb om van te genieten ...

Allezins heel hard bedankt!

Groetjes
Lilly
Lilly

door tjiftjaf » zo 03 maart 2013, 11:35

Beste Lilly

Het is best fijn om te lezen op dit forum dat meer mensen met dit probleem kampen. Ik kamp al jaren met dit probleem en het gaat de ene dag beter dan de andere dag. Ik heb er voornamelijk last van als ik ergens tegenop zie of als ik mij al niet lekker voel.
Dagelijks moet ik 30 minuten de snelweg op en dan gaat het de ene keer beter dan de andere keer.
Herkenbaar zijn de zwetende handen en de diarree voor het vertrek. Het lijkt wel of mijn maag zich van te voren letterlijk omdraaid.

Tijdens het rijden probeer ik inderdaad mijn ademhaling laag te houden. Zodra je je gaat focussen op een lage ademhaling trekt de spanning iets weg. Ook probeer ik op mijn lichaam te vertrouwen. Iedereen kan het ophouden dus ik ook. Ook helpt het om na te denken over iets wat veel verderop op de dag is. Bv straks lig ik weer thuis in mijn bed en is alles gewoon goed gegaan.

Waar ik het meeste tegenop zie zijn de files. Dan slaat bij mij de angst toe. Mijn man zegt altijd, gewoon achteraan aansluiten, je wordt vanzelf de eerste, een file staat er nooit een gehele dag. Dit is vrij makkelijk gezegd maar wel de waarheid. Toch lukt het mij nog niet om zo simpel te denken.

Ik wens jou ook heel veel succes om dit alles te overwinnen. Mij is het ook vaak genoeg gelukt. Er gaan soms weken voorbij dat ik er amper aan denk en dat alles prima gaat.
Momenteel wat slechter nieuws in mijn leven gekregen dus is mijn angst ineens weer aanwezig. Opstaan en doorgaan. Dat probeer ik. Er komt vanzelf weer een moment dat ik over die weg rijd en bij aankomst me bezef er helemaal niet mee bezig te zijn geweest.

Liefs Tjiftjaf.
tjiftjaf

door Lilly » wo 06 maart 2013, 12:10

Beste Tjiftjaf ...

Ik herken mij ook helemaal in jou verhaal over filles enzo ... als we ergens naartoe gaan ben ik me ook al aan het opjagen omdat ik weet dat er in de auto geen wc aanwezig is ... Maar zoals je zegt als je op je ademhaling let, ontspan je al iets meer ...
Wat mij in de auto ook helpt is om muziek op te zetten waar ik mee kan meezingen uit volle borst ... en dan denk je meestal niet meer aan het feit dat je je slecht kan voelen ... (en je man heeft het wel heel mooi geformuleerd ivm de fille ... :D )
( in de trein doe ik dit met een boek en met muziek in mijn oren, dit houdt me de laatste tijd een beetje op de been)

Ook hebben ze mij Bach Rescue Remedy aangeraden (voor te gebruiken in noodsituaties) ... Bij mij helpt dit ook goed om tot rust te komen ... Ik neem nu ook elke dag Sedinal druppeltjes als ik vertrek naar mijn werk.
Ik werk in een apotheek en een collega van mij houdt zich bezig met homeopathie en alternatieve geneeskunde en ze had mij aangeraden om accupuntuur te doen ... Misschien ook een oplossing?
Of Yoga? Ik moet de dingen ook nog allemaal uittesten, maar als het enigzins helpt laat ik je anders wel iets weten.

Aangezien ik een tijdje geleden ook slecht nieuws had gekregen is het bij mij ook terug veel heviger geworden ... en de tijd nadert terug voor een nieuw onderzoek dus misschien ben ik daar onbewust ook wel mee bezig. :cry:

Maar nu weten we al dat we niet alleen zijn met deze problemen, wat ook ergens wel een beetje een hand op onze schouder is ... :)

Allezins bedankt voor je verhaal, en heel veel succes met alles ...

Liefs
Lilly
Lilly

door tjiftjaf » ma 11 maart 2013, 13:44

Hoi Lilly

Vandaag ga ik er weer wat aan proberen te doen. Ik bezoek straks een haptotherapeut. Wie weet kan zij mij helpen.
Ik laat je nog weten hoe dit is gegaan. Het enige nadeel is dat het een alternatieve geneeswijze is wat maar voor de helft vergoed wordt.

Groetjes tjiftjaf
tjiftjaf

door Matti32 » zo 05 jan 2020, 08:51

Hallo,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem en ik merk ook dat ik mezelf begin op te sluiten en uitstaptjes uitstel hierdoor.

Hebben jullie ondertussen een oplossing gevonden?
Matti32

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog