Angst op momenten waarop ik moet presteren

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst op momenten waarop ik moet presteren

door sanne0402 » zo 19 jul 2015, 18:07

Hallo,

Ik ga na de zomer naar het tweede jaar van het HBO. In het eerste jaar heb ik heel erg last gekregen van angst op momenten waarop ik moet presteren. Door de zenuwen kan ik niet meer helder nadenken en bij de praktijktoetsen ben ik zo aan het trillen, dat ook dit moeizaam gaat. Hierdoor heb ik veel toetsen niet kunnen behalen en heb ik nog maar net genoeg studiepunten behaald om door te mogen met de opleiding. Ik heb dit al meerdere malen besproken met mijn studieloopbaancoach, maar die weet niet goed wat ik er aan kan doen. En ook ik weet niet goed wat ik hieraan kan doen. Na de zomer ga ik stage lopen en ik ben bang dat ik dan door de zenuwen weer allerlei dingen fout ga doen. Ik hoop dat er misschien een goede tip kan komen, zodat ik wat rustiger wordt op belangrijke momenten en ik gewoon goed kan presteren...

Groetjes Sanne
sanne0402

Re: Angst op momenten waarop ik moet presteren

door Psycholoog Utrecht » ma 31 aug 2015, 15:29

Hoi Sanne,

Wat naar dat je steeds zo'n last hebt van angst voor een praktijkexamen. Wel ontzettend goed van je dat je ondanks dat wel (net) genoeg punten hebt gehaald om naar het volgende jaar te mogen!

Het klinkt alsof je last hebt van faalangst. Dit komt veel voor en is ook niets om je voor te schamen. Het vervelende van faalangst is dat hoe groter de angst om te falen is, de kans om te falen ook groter wordt.

Als tip wil ik je wel meegeven dat je fouten moet maken. Dat klinkt misschien raar, maar fouten maken is erg belangrijk. Van fouten maken leer je het meest en op deze manier wordt je ergens steeds beter in. Het is belangrijk om een fout ook te leren zien als een leerervaring, en een leerervaring is alleen maar een positief iets. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat je als persoon bent wie je bent, met of zonder faalangst. Jij bent een mens met sterke en zwakke punten, net als iedereen, en zo hoort het ook. Onthoud ook dat je soms eens lief voor jezelf moet zijn, het is heel makkelijk om steeds weer kritisch naar jezelf te kijken, maar het is ook belangrijk om soms eens wat soepeler naar jezelf te zijn. Er gaat wel eens wat mis, nou en? Je maakt een keer een foutje, who cares? Wees niet te streng voor jezelf.

Als je hier last van blijft houden raad ik je aan om eens met een psycholoog te gaan praten. Er zijn verschillende therapie√ęn speciaal tegen faalangst en vaak werken deze goed. De meeste HBO's hebben een eigen schoolpsycholoog, deze zal je vast verder kunnen helpen. Wil je liever niet langs bij iemand op school, zoek dan een andere psycholoog op bij jou in de buurt. Verder worden er ook op verschillende HBO's en ook door andere instellingen speciale faalangst trainingen gegeven. Deze zijn zeker de moeite waard om te volgen.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt en met succes je tweede jaar doorkomt!

Met vriendelijke groet,

Iris
Psycholoog Utrecht

door sanne0402 » ma 31 aug 2015, 21:18

Beste Iris,

Heel erg bedankt voor uw reactie. Ik heb naar aanleiding van uw bericht een paar vragen die ik graag aan u wil stellen:

U geeft als tip dat ik juist fouten moet maken, nu doe ik de opleiding verpleegkunde en is het dus eigenlijk niet handig als ik fouten ga maken. Wanneer ik een fout maak op mijn stage kan het best voorkomen dat hierdoor de gezondheid van een pati√ęnt achteruit gaat. En dat is iets wat ik absoluut niet wil laten gebeuren. Ik ben al bang dat ik ooit zo'n fout ga maken en hoop daarom echt dat ik tijdens mijn stage geen fouten ga maken.
Ik begrijp wel dat ik moet leren dat het misschien niet zo erg is om een fout te maken dan dat ik denk. Ik vind het niet erg als anderen een fout maken, maar wanneer ik zelf faal zie ik dit als zwak.

Toen ik nog op de middelbare school zat heb ik hier een cursus voor gevolgd. Toen ik een keuze moest gaan maken welke opleiding ik wilde gaan doen, heb ik meerdere gesprekken gehad met die coach. Die coach heeft mij eigenlijk afgeraden om te beginnen aan de opleiding verpleegkunde, omdat je daar een grote verantwoordelijkheid bij hebt en hij dacht niet dat ik dat aankon. Nu hoop ik dat ik door hiermee aan de slag te gaan, de opleiding wel kan afronden. Ik weet namelijk echt zeker dat ik deze opleiding wil doen en kan geen alternatief bedenken... Denkt u dat ik wel gewoon door kan gaan met deze opleiding of vindt u ook dat de verantwoordelijk te groot is en ik dat niet aan kan...

Ik hoop graag nog een reactie van u te mogen ontvangen!

Groetjes Sanne
sanne0402

door Psycholoog Utrecht » di 01 sep 2015, 08:35

Hoi Sanne,

Het is voor mij niet mogelijk om te kunnen zeggen of de verantwoordelijkheid te groot is en of je de opleiding wel of niet zou moeten vervolgen. Daarvoor zul je echt face-to-face met iemand moeten gaan praten. Heb je na je gesprekken met de coach ook al eens een afspraak gemaakt bij de schoolpsycholoog? Deze zal als het goed is je hier verder mee kunnen helpen en daarmee kun je ook samen bekijken of de verantwoordelijkheid teveel is of niet.

Zoals je zelf al aangeeft vindt je het niet erg als andere fouten maken, het is dus ook nergens voor nodig om wel zo streng tegen jezelf te zijn. Bij elke opleiding is er ruimte om te leren en te groeien, het is immers niet voor niets een opleiding. Ik kan me wel voorstellen dat bij de opleiding verpleegkunde meer voorzichtigheid nodig is dan bij sommige andere opleidingen, maar ik ga er vanuit dat ook hierbij er competente begeleiders en docenten zijn die je kunnen helpen.

Hopelijk heb ik hiermee wat van je vragen beantwoord en kun je weer een stapje verder.

Met vriendelijke groet,

Iris
Psycholoog Utrecht

door sanne0402 » do 03 sep 2015, 08:02

Hoi Iris,

Ik heb na die gesprekken met de coach op de middelbare school dit ook besproken met mijn studieloopbaancoach van de opleiding. Die heeft aangegeven dat omdat ik gewoon naar het tweede jaar ben er niks is om te twijfelen. Zij is ervan overtuigd dat ik gewoon de opleiding zou moeten kunnen afronden en dat ik de verantwoordelijkheid gewoon aan kan. Mijn studieloopbaancoach heeft voor mij een afspraak gemaakt met de studentendecaan en ik ga met de decaan bespreken of er een mogelijkheid is dat ik een faalangsttraining kan volgen.
Omdat ik altijd heel streng voor mijzelf ben en niet snel tevreden met mijzelf ben, denk ik dat het goed is om dit ook met de decaan te bespreken.
Ik heb gister een kennismaking gehad met de docent die mij gaat begeleiden tijdens de stage en ik heb aan haar verteld dat ik altijd bang ben om het fout te doen. Die docent heeft gezegd dat ik het gewoon rustig aan moet doen, zodat ik mijzelf de tijd geef om te wennen. En dat ik inderdaad, zoals u ook al zei, in een leerproces zit en dat het dus helemaal niet erg is om fouten te maken! Die docent heeft gezegd dat ik zowel vanuit school als vanuit de stageinstelling genoeg begeleiding kan krijgen om mijn stage succesvol te kunnen afronden.

Ik hoop dat de studentendecaan mij verder kan helpen en ik zo met succes het tweede jaar kan afronden.

Groetjes Sanne
sanne0402

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog