Angst en burnout/PTSS/HSP/HB

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst en burnout/PTSS/HSP/HB

door liberty » di 29 dec 2015, 11:34

Beste psycholoog,

Momenteel ben ik burnout. Ik ben van mijzelf al zeer gevoelig (HSP) en angst werkte voorheen als een positief signaal (dat ik rust moest nemen, grenzen bewaken etc.). De mindere kant van angst voor mij is echter, dat het mij ook beperkt. Nu vraag ik mij af: kan angst zowel een beschermende functie (brein overbelast, signaal om beter voor jezelf te zorgen) als tegelijkertijd een verstorende functie (angst om te durven ontwikkelen, echt jezelf te worden) innemen? Ik denk dat angst een complexe emotie is en ik worstel met die twee kanten ervan.

Vraag 2: als je al oververmoeid bent, en dus sneller angstig..put je jezelf dan uit om niet toe te geven aan de angsten en bijvoorbeeld juist te gaan reizen? Of versterk je het dan juist? In mijn geval knaagt het schuldgevoel: als ik niks doe met die angst, voel ik mij juist onrustig..omdat ik mijn angsten niet wil versterken.

Bij mij is vlak voor burnout-moment PTSS vastgesteld en de verwerking gaat best redelijk, echter juist nu de diagnose is gesteld en er grote stappen zijn gezet ...lijkt er oude adrealine en spanning uit te komen (alsof ik lang op reserves heb geleefd). Dit triggert angst en paniek ook weer. Vraag 3. Is dat ook een logisch gevolg van PTSS en fases van verwerking?

Vraag 4: kan online therapie voor complexe angstproblematiek ook een uitkomst zijn?
Vraag 5: komen angstproblemen vaker voor bij HSP en hoogbegaafde mensen? Juist omdat die zowel emotioneel als qua prikkelverwerking en intelligentie zaken op dieper niveau waarnemen en verwerken?
liberty

Re: Angst en burnout/PTSS/HSP/HB

door PsycholoogDenHaag » di 05 jan 2016, 15:52

Beste liberty,

Wat vervelend voor je dat je met deze klachten kampt. Ik kan heel goed begrijpen dat je hiermee worstelt. Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Vraag 1: Angst kan inderdaad een beschermende en een verstorende functie hebben. Angst zorgt ervoor dat we bepaalde gevaarlijke situaties ontlopen of juist aangaan (fight or flight reactie). Het heeft een beschermende, adviserende en voorbereidende functie. Als de angst echter zo hevig is dat het je functioneren verstoort of dat de angst niet re√ęel is ten opzichte van hetgeen je bang voor bent, is het wel verstandig om hier hulp voor te zoeken.

Vraag 2: Als je vermijdt, zorgt dat even voor vermindering van het gevoel van angst of paniek, maar uiteindelijk houdt het je angst in stand. Het kan zelfs je angst versterken, want je leert door vermijding niet om met de situatie om te gaan. Je leert niet om je angst te verdragen en je merkt niet dat datgene waar je bang voor bent, niet gebeurt of toch meevalt. Vermijden kost in het begin minder moeite, maar op de langere termijn kost het juist meer moeite.

Vraag 3: Het herbeleven van de situatie kan inderdaad angst en paniek triggeren. De verwerking van PTSS laat je weer terugdenken aan die situatie. PTSS kan ook zorgen voor vermijdingsreacties, schrikreacties, concentratieproblemen of verhoogde prikkelbaarheid. Ook dit verschilt weer per persoon, maar kan zeker een logisch gevolg zijn.

Vraag 4: Online therapie is niet geschikt voor complexe problemen, mede omdat het niet langdurend is. Complexe problemen hebben vaak een langer traject nodig om verholpen te worden. Hiervoor zou je bij een psycholoog terecht kunnen. Deze kan bijvoorbeeld (non)verbale signalen opvangen en hier gelijk een interventie op toepassen. wat bij online therapie niet mogelijk is.

Vraag 5: Mensen met HSP lopen inderdaad een groter risico op angsten, stemmingswisselingen en depressiviteit. Ook worden de eigen emoties zoals je al aangeeft intenser ervaren.

Ik hoop hiermee je vragen voldoende te hebben beantwoord!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
PsycholoogDenHaag

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog