Angst bij vriend door zijn verleden

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst bij vriend door zijn verleden

door sewij18 » ma 15 jun 2015, 21:36

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben de laatste maanden best wel wat meegemaakt.
Hij is 9 maanden lang voorgelogen door zijn ex-vriendin. Hier is hij op een hele vervelende manier achter gekomen maar hij heeft daarvoor nooit hulp gezocht.
Dit is al een paar jaar geleden gebeurd, sindsdien heeft hij nooit weer een vriendin gehad tot mij.
Toen er bij ons dingen op seksueel gebied gebeurden, kwam zijn angst weer omhoog.
Dit komt mede omdat hij in die tussentijd geen vriendin meer had gehad en alles op had gekropt.
Ik heb zelf anticonceptie dus bang om zwanger te raken was ik zelf niet.
Hij dus wel, we hebben best wat testen erdoor gejaagd in de hoop dat hij van zijn angst af kwam.
Ik wist immers wel zeker dat ik dat niet was. Hij is zelf naar Sense Groningen geweest om verhaal te halen, maar rustig over de situatie werd hij niet
Nu is dit inmiddels al meer dan 6 maanden geleden gebeurd, en nog heeft hij soms last van wanen en idee√ęn. Het is vooral het denken; wat als..
Het volgende probleem is dat hij nachtmerries heeft, over de dood over nare gebeurtenissen waaronder het voor worden gelogen door zijn ex. Hij loopt wel bij een therapeut maar zelf heb ik het idee dat het niet echt nut heeft. Misschien dat jullie mij een advies kunnen geven. Ik vind het heel naar dat hij slecht slaapt, zich niet lekker in zijn vel voelt en daardoor in bepaalde dingen in zijn leven slecht presteert.
sewij18

Re: Angst bij vriend door zijn verleden

door Psycholoog Zaandam » ma 03 aug 2015, 13:47

Hoi Sewij 18,

Allereerst excuses voor de late reactie. (vakantietijd)
Wat een moeilijke situatie voor jullie allebei.
Uiteraard weet ik niet hoe de gesprekken bij zijn huidige therapeut verlopen dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Hebben jullie het over wat er besproken wordt in zijn gesprekken?

Ik hoop dat jullie snel hulp vinden die voor jullie beiden werkt!
Veel geluk!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog