Achievemephobia

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Achievemephobia

door RobbertD » wo 26 okt 2016, 14:21

Hallo,

Ik ben erachter gekomen dat ik naar mijn idee last heb van de angst voor succes. Ik ben veel ervaringen in mijn leven langsgegaan en constateer dit telkens. Zodra ik het vooruitzicht krijg dat iets heel erg goed gaat ga ik mezelf saboteren, waardoor ik dus een veel minder resultaat krijg en teleurgesteld raak in mezelf en soms ook anderen in mij. Ik heb een zeer goede jeugd gehad, altijd is er tegen mij gezegd dat wat ik ook doe dat mijn ouders van mij houden en dat ze in mij geloven. Ook is er altijd mij op het hart gedrukt dat ik alles kan bereiken wat ik wil bereiken. Hier ben ik heel blij mee geweest maar ik heb er ook vaak averechts op gereageerd. Tegenwoordig, zodra ik een doel stel gaat het 90% van de tijd de tegenovergestelde kant op. Voorbeeld: ik heb mijzelf het doel gesteld te beginnen met het managen van mijn financien zodat ik financieel stabieler kom te staan en de situatie op dit moment is dat ik geen geld heb en achterloop op rekeningen. Dit was eerder niet zo. Nog een voorbeeld: ik had mij als doel gesteld topverkoper te worden op mijn werk, en zodra het de goede kant op ging heb ik mij ziek gemeld terwijl ik niet echt ziek was maar toch voelde ik me slecht. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Het staat me erg in de weg en heb er erg last van.

Met groet,

RobbertD
RobbertD

Re: Achievemephobia

door Psycholoog Zaandam » ma 07 nov 2016, 10:42

Beste RobbertD,

Hier is zeker hulp bij te krijgen!
Vragen die u uzelf in de tussentijd zou kunnen stellen zijn:
Hoe ziet dat doel stellen eruit? Is het alleen het doel of heeft u ook een stappenplan hoe u het gaat bereiken?
Zijn de stappen realistisch qua tijd en grootte?
Hoe saboteert u uzelf als er iets goeds in het verschiet zit?
Welke verwachtingen heeft u bij dit goeds? Zijn de verwachtingen re√ęel?

Ik hoop dat u hiermee al iets op weg geholpen bent en mocht u hulp zoeken, kijk dan zeker eens bij Psychologen Nederland.
Heel veel succes,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog