Accumulerende angstgevoelens.

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Accumulerende angstgevoelens.

door Kaatje7 » za 18 maart 2017, 11:11

Hallo,

Onderstaand stukje schrijf ik als echtgenoot voor mijn vrouw, omdat ze zelf amper nog in
staat is te typen....

Mijn vrouw zit al zo’n 7 jaar in de overgang en deze was aanvankelijk nog te behappen voor haar.

Ze is hierdoor helaas in een burn-out beland in 2014 en krabbelde hier aan het eind van dat jaar weer aardig uit, totdat ze begin 2015 een beetje flipte doordat ze weer teveel van haarzelf verlangde (perfectionist).

De huisarts weet het niet aan de overgang, want dat kon volgens hem niet en voerde haar antidepressiva, ze heeft er 5 geprobeerd, maar kan ze niet verdragen en draaide er bijna helemaal van door.

In de zomer van 2015 was ze van de pillen af, begon in augustus zelf weer met de AD die ze kon verdragen, maar nadien ging het toch weer mis en belandde ze op de PAAZ in februari 2016.
Ze dacht daar eindelijk rust te vinden om zo weer bij haar positieven te komen, maar werd er behandeld alsof ze een depressie zou hebben.
De AD werd opgevoerd en ze werd opgejaagd als wild.
Na een week werd ze daar zo dol dat ik haar mee naar huis heb genomen, de psychiater vond het allemaal best.

Ze kwam er lopend naar binnen en ik kon haar met een rolstoel naar buiten rijden…

Daarna lag ze 2 weken op de bank, ik moest haar voeren, zelf had ze de kracht er niet meer voor.

Langzaam ging het weer beter, tot na de zomer, ze was al erg bang voor de zomer, omdat de opvliegers dan extra hard aankwamen.
Ik deed en doe alles thuis en probeer haar zoveel mogelijk te helpen.
Opvliegers manifesteren zich niet alleen in een kortstondige hittegolf, maar ze gaat er bijna van tegen de vlakte en voelt zich erg naar.

We hebben samen het hele forum van Vrouwenovergang doorgespit en alle klachten die iemand kan hebben die heeft ze wel.
Sommige dagen gaat het wel, maar er zitten dagen tussen dat ze het niet meer ziet zitten en aangeeft dat het niet te lang meer moet duren, omdat ze er dan de brui aan geeft…

Hulp van de de huisarts, psycholoog en de psychiatrie heeft ze in overvloed gehad, maar die weten het ook allemaal niet, we moeten het maar uitzoeken.

Ze gebruikte in december 2016 nog een lage dosis AD (15mg Mirtazapine), omdat ze het gevoel heeft dat dit haar nog een beetje op de been houdt.
Maar hier werd ze ook weer moedeloos en agressief van. (Ik heb afgelopen jaren al glazen door de kamer zien vliegen, een keukenkastje moeten repareren en de ruit van de voordeur moeten laten vervangen)

Sociale contacten zijn er niet meer, die kan ze niet verdragen, te druk.

Het zouden de hormoonschommelingen kunnen zijn, anders kunnen wij het niet verklaren.

Niet zo vreemd dat ze (en ik) af en toe de wanhoop nabij zijn.

Hormonen wil ze niet, vanwege het gevaar en omdat dit slechts tijdelijk een oplossing is, omdat je de overgang toch niet kunt overslaan.

Moeilijk hoor..

Ze zoekt (h)erkenning, maar vindt het alleen op het www, niet in real life en niet van de ‘professionelen’ helaas.
Dit is bijna nog wel het ergste.

De afgelopen paar maand is het alleen maar toegenomen, ze lijkt te piekeren over haar gevoel in haar lichaam en dat beangstigd haar zo erg dat ze de kracht uit haar lichaam voelt vloeien.
Een uur nadat ze uit bed komt, voelt alles loodzwaar, zelfs tanden poetsen doet ze met bibberende benen.

Over douchen of haar wassen al helemaal niet meer te spreken.

Al haar spieren trekken ze praat over 'overspannen armen', ook trekken de spieren in haar benen en voeten.
Het woord 'bang' kan ik bijna niet meer horen, ze is werkelijk bang voor alles.

We zijn uitbehandeld bij de psychiater en de huisarts vindt maar dat ze moet gaan sporten. :shock:
Ze is blij dat ze de trap op komt.

We hebben na flink zeuren bij de huisarts een verwijzing voor de GGZ gekregen en de intake is vorige week geweest.
Dit alleen al kostte haar zoveel energie dat ze de rest van de dag op de bank kon gaan liggen, lekker veilig onder een dekbed.

Ze klaagt over een vol hoofd, iedere dag is wel een beetje anders, maar echt veel leven zit er niet meer in.

Ze is een totaal andere vrouw dan de vrouw die ik ken van enkele jaren geleden.

Ik weet dat het advies is om toch te proberen een beetje te bewegen, dit doen we ook, maar de angst overheerst en een rondje lopen lijkt voor haar de marathon.
Ze heeft het gevoel dat ze helemaal gek wordt, zelfs de ambulance heb ik laten komen tijdens een paniekaanval, maar die konden verder ook niets doen natuurlijk.

Herkennen jullie dit beeld en hebben jullie misschien een advies hoe we dit aan zouden kunnen pakken?

Ze is 51 jaar.

met vriendelijke groet,

Ad.
Kaatje7

Re: Accumulerende angstgevoelens.

door Kaatje7 » za 01 apr 2017, 11:00

Binnen 5 dagen gaat niet meer lukken, denk ik?
Kaatje7

door Team Psyned » ma 10 apr 2017, 12:36

Beste Kaatje7,

Bedankt voor je bericht en excuus voor het langere wachten. Ik heb je bericht gelezen en ik merk de frustratie bij jullie beiden door je verhaal enorm. Dat kan ik me ook zeker voorstellen als de juist hulp nog niet gevonden is, en er geen duidelijkheid is over de oplossingen.

De klachten die je noemt komen mij niet bekend voor in deze context, en dat is waarom ik het heel goed vind dat jullie naar de GGZ zijn verwezen. Het lijkt mij de juiste plek om door een team van professionals een inventarisatie te laten doen.

Helaas kan ik op afstand niet zo veel voor jullie betekenen. Het enige dat wij kunnen zeggen is: hou vol, zoek steun bij je omgeving en zorg dat je blijft volhouden bij de hulpverlening. Het spijt ons je niet concreter te kunnen helpen.

Heel veel sterkte.

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

door Kaatje7 » ma 10 apr 2017, 12:45

Hallo,

Bedankt voor uw antwoord, we wachten nog op een oproep van de GGZ.

Hebben jullie ervaring met vrouwen in de overgang en daarmee gerelateerde problematiek?

Groet.
Kaatje7

door Team Psyned » di 11 apr 2017, 09:54

Beste Ad,

Ik heb een collega gevraagd eens naar je verhaal te kijken en zij zegt hierover het volgende:

"Als ik alles zo lees is mijn eerste reactie; bij de huisarts vragen om een verwijzing naar een gynaecoloog. Als dit alles het resultaat is van de hormoonschommelingen vanwege de overgang is dit zeer extreem, en vraagt om een expert (gynaecoloog). Ook is het volgens mij belangrijk eerst de fysieke mogelijkheden uit te sluiten, voordat je het meteen op het psychische richt. Ik snap de redenatie wel (depressie) maar het is dan een beetje het kip en het ei verhaal. Als e.e.a. een extreem fysieke reactie is op de overgang, welke verholpen kan worden, kan dit ook invloed hebben op het psychisch welbevinden (depressie)".

Met vriendelijke groet,

Team Psyned.
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

door Kaatje7 » di 11 apr 2017, 10:27

Ojee,

Ik ga haar straks naar de GGZ brengen voor een opname aldaar.
Ik hoop dat we de juiste keuze hebben gemaakt. :?

groet, Ad.
Kaatje7

door Kaatje7 » vr 27 okt 2017, 09:35

Hallo,

Daar was ik weer eens.

Mijn vrouw is 9 weken in de kliniek van de GGZ geweest, een crisisdienst.
Ze hebben daar geprobeerd haar met geweld van de medicijnen af te helpen, eerst de diazepam en oxazepam omgezet naar diazepam, dit zal jullie bekend zijn.

Alles werd in de avond gegeven, 25mg diazepam in 1 keer!!
Daarnaast had ze nog mirtazapine en kreeg ze er olanzapine bij tegen de angst. :shock:

Ze wilden dit klusje in 4 weken klaren. :shock:
Op mijn dringend verzoek werd dit naar 12 weken aangepast.

Nu is ze alweer 3 maand thuis en zit ze op 5mg Valium, 7,5mg mirtazapine 2 keer 2,5mg olanzapine.
Daarnaast nog 20 fo 30 mg oxazepam, anders houdt ze het niet uit.

Ze heeft ambulant nog CGT gehad van de GGZ, maar dat is gestopt wegens te weinig resultaat.

Ik vind dat ze van de medicijnen af moet, want die doen niks anders dan alles naar de filistijnen helpen.

Gisteren een gesprek gehad met de psychiater, hij vindt dat zij zich maar moet vermannen, niet zo janken als een kind en haar angsten onder ogen zien. :shock:
Zij wil zelf ook van de pillen af, maar durft dit niet alleen, zij durft eigenlijk niks meer.

De psychiater heeft haar pillen verminderd, overal een beetje van af en de volgende afspraak is dan weer over 4 weken.

Eigenlijk wil ze onder begeleiding afbouwen, maar ik weet niet of dat kan of dat überhaupt tot de mogelijkheden behoord.

De status nu is dat ze de hele dag op de bank zit, huilend en klaagt over haar hoofd, de hele dag hoor ik niets ander dan gejammer, "mijn hoofd is zo raar, dit gaat zo niet goed, ik kan niks meer ik kan niet lopen, mijn haar valt uit, mijn handen trillen, ik kijk zo vreemd uit mijn ogen etc."

En dan nog:"ik ben zooooo bang, ik ben zoooo bang"

Ze wil het liefst niet meer ontwaken door het gevoel niet serieus te worden genomen.

De huisarts heeft maar weer eens een bloedonderzoek laten doen, omdat zij daar om vroeg, alles in orde natuurlijk.

Dit gaat zo niet goed en ik, als echtgenoot, houdt het ook niet lang meer vol.

Hebben jullie een idee wat we kunnen doen?

met vriendelijke groet, Ad. (omgeving Twente)
Kaatje7

door Kaatje7 » wo 08 nov 2017, 10:16

Jullie hebben ook geen idee wat te doen?

De wanhopige. :(
Kaatje7

door Kaatje7 » zo 12 nov 2017, 11:19

Volgens mij kan dit forum wel opgeheven worden..
Kaatje7

door Team Psyned » di 21 nov 2017, 16:21

Beste Kaatje,

Zoals in onze forumregels omschreven staat werken alle therapeuten op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum en dat vervolgvragen mogelijk geen antwoord meer krijgen. Dit om anderen de mogelijkheid te bieden een vraag te stellen.

De huisarts en de GGZ zijn de partijen waar wij in dit geval toch ons vertrouwen aan moeten schenken. Zelf kunnen wij niet een ander advies geven dan zij. Ik ben dan ook bang dat we je niet verder kunnen helpen.

Wel kan ik me goed voorstellen dat het voor jou als echtgenoot ook erg zwaar is om dit door te maken. Het kan dan ook verstandig zijn om vooral je eigen grenzen goed te bewaken. Voldoende te ontspannen, maar ook voldoende te ventileren over deze situatie. Vaak heeft een huisarts een POH-GGZ in huis die juist met dit soort situaties een goede steun kan zijn. Ook kan je daarvoor een vrijgevestigde psycholoog raadplegen.

Ik wil je alle goeds wensen.

Team Psyned
Team Psyned

Volgende

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog